VA-Varustes
Kundtjänst
Nedan har vi samlat vanliga frågor och svar samt användbara länkar för våra kunder. Om du inte hittar svar på din fråga nedan, hjälper våra kundtjänstmedarbetare dig gärna!
Vanliga frågor
Innan du tar kontakt, kontrollera om din fråga har besvarats i avsnittet nedan.
Vi har samlat de vanligaste frågorna och svaren med anknytning till beställning, webbköp, leverans, reklamationer, returer, produktinformation samt tjänster. Svar på de flesta frågor och problemsituationer hittar du i monterings-, bruks- och underhållsanvisningen för båtkapell eller villkoren på sidan.
Båtkapell och skyddsöverdrag
Jag hittar inte ett båtkapell till min båtmodell i ert mönsterarkiv/er webbutik. Vad ska jag göra?
Skicka anbudsbegäran
Fyll i formuläret och begär offert.
Vår kundtjänst kontaktar dig när vi har behandlat din offertbegäran.
Om du inte känner till båtens exakta märke och modell, behöver vi se ditt gamla kapell innan vi kan börja tillverka ett nytt kapell.
Det kan alltid finnas skillnader i placeringen av infästningspunkterna för kantbeslag mellan olika båtar. Särskilt i äldre modeller, båtmodeller tillverkade på 90-talet eller tidigare, finns det större risk för avvikelser. För dessa äldre modeller behöver vi det gamla kapellet i slutet av tillverkningsprocessen för att kontrollera placeringen av kantfästena på det gamla båtkapellet. I nyare modeller är risken för avvikelser mindre, men vi kan garantera perfekt passform för kapellet endast genom att rikta in fästpunkterna från det gamla kapellet!
- Kontrollera båtens modell och tillverkningsår. När vi har rätt information om båtens modell och årsmodell kan vi säkerställa att vi använder rätt mönster. Båtkapellet kan variera beroende på båtens årsmodell.
- Bestäm dig för vilken färg du vill kan på det nya kapellet. Du hittar färgkartan HÄR.
- Kontakta oss antingen genom att ringa, tfn 017 2659 500, via e‑post: va-varuste@va-varuste.fi eller genom att fylla i formuläret nedan.
- Om du har ett gammalt båtkapell och ska skicka det till oss, läs anvisningarna om sändning av det gamla kapellet HÄR. Innan du skickar kapellet, lossa det från bågarna och rengör den från den värsta smutsen. Om kapellet är blött, vänta tills det har torkat.
- OBS! Lägg i en lapp inuti kapellpaketet, där du anger dina kontaktuppgifter och uppgifterna om båtmodellen (märke, modell, årsmodell). Skriv också den önskade färgen på det nya kapellet på lappen. Du kan också fylla i uppgifterna på det vidstående formuläret och skriva ut det. Skriv ut formuläret HÄR. Glöm inte att lägga det ifyllda formuläret i paketet med det gamla kapellet. Lappar som tejpas på utsidan riskerar att rivas sönder och försvinna under transporten!
- Om vi inte har ett mönster för kapellet på din båt, kan vi högst sannolikt ta fram ett mönster genom att kopiera det gamla kapellet. Skicka oss fotografier på det gamla kapellet eller det gamla kapellet för bedömning, så kan vi ge dig en prisuppskattning för kopieringen. Om du väljer att inte ta erbjudandet, returnerar vi ditt gamla kapell till dig utan kostnad.
- Vi skickar ditt nya kapell när det är klart. Leveransen av paketet sker med postförskott eller med Kaukokiito. I det sist nämnda fallet faktureras kapellet separat innan vi skickar det. Du kan också hämta ditt nya kapell hos oss. I detta fall sker betalning vid upphämtningen.
Fyll i offertformuläret:
Obligatoriskt fält: *
Ingår montering av produkten i priset?
Montering ingår tyvärr inte i produktpriset. Fråga separat om pris på montering av produkten.
Produkten sitter inte som den ska. Vad ska jag göra?
Kontrollera monteringen. Läs eventuella modellspecifika monteringsanvisningar som medföljde kapellet samt båtkapellets monterings-, bruks- och skötselanvisningar.
Om monteringen har gjorts i enlighet med anvisningarna, ska du fylla i Reklamationsformulär för båtkapell HÄR.
Det bildas en vattenpöl på båtkapellet/hamnkapellet. Vad ska jag göra?
Sluta använda produkten och kontakta tillverkaren. En vattenmadrass på kapellet kan orsaka att produkten tänjs ut så att den förstörs.
Kontrollera monteringen. Läs eventuella modellspecifika monteringsanvisningar som medföljde kapellet samt båtkapellets monterings-, bruks- och skötselanvisningar.
Om monteringen har gjorts i enlighet med anvisningarna, ska du fylla i Reklamationsformulär för båtkapell HÄR.
Hur ska båtkapellet rengöras?
Skölj kapellet med ljummet vatten. Vattnet får vara max. 30 °C varmt. OBS! I samband med tvätt och rengöring är det inte tillåtet att använda högre temperaturer, eftersom tyget kan krympa. Sunbrella-väv är 100 % av värmekänsligt akrylfiber. Tvätta kapellet för hand med ett milt tvålvatten och skölj med rikliga mängder vatten. OBS! Använd inte lösningsmedel! Endast handtvätt! Se närmare anvisningar i båtkapellets monterings-, bruks- och skötselanvisningar.
Hur undviker jag mögel på kapellet?
Själva kapellet är av 100 % akryl, ett material som inte möglar. Mögelbildning på kapellet påverkas av skötseln av kapellet. Vi levererar skötselanvisningar med kapellet. Organiskt material som fastnat på kapellet eller dålig ventilation när kapellet är stängt kan orsaka mögel. Vi rekommenderar att kapellet tvättas varje höst, även om det inte finns synlig, lös smuts på det.
Erbjuder ni tvättservice för kapell?
Vi har tyvärr ingen tvättservice för kapell.
Hur ska kapellet förvaras på vintern?
Vi rekommenderar att kapellet som rengjorts efter säsongen förvaras i ett torrt och varmt utrymme. Ett smutsigt kapell som förvaras utsatt för väder kan mögla.
Kan kapellet användas som överdrag vid vinterfövaring?
Vi rekommenderar inte att man använder kapellet som vinteröverdrag utomhus. Snörika vintrar kan snön som packas ovanpå kapellet orsaka att bågrören deformeras. Om kapellfönstren fryser, kan de spricka om de träffas av något.
Kan kapellet användas vid transporter?
Vi rekommenderar inte att man använder kapellet under transporter i landsvägshastigheter.
Är det nya kapellet impregnerat?
Kapellväven har impregnerats på textilfabriken.
Efter ett par somrar, när man märker att vatten sipprar genom väven, är det dags att impregnera kapellet på nytt. Impregnering bör också göras efter till exempel mögelborttagning. Kom ihåg att skydda kapellfönstren när du impregnerar kapellet.
Vad betyder tillverkat efter mönster?
Vi har egna mönster för fabrikstillverkade båtar som inte har modifierats. Olika tillverkares mönster kan skilja sig åt, vilket innebär att vårt kapell kan se annorlunda ut än en annan tillverkares.
Vad betyder tillverkat efter mall?
När vi tillverkar ett kapell efter en mall, använder vi det gamla kapellet som mall för det nya kapellet. Då skär vi upp det gamla kapellet och ritar upp ett mönster utifrån delarna, och i detta fall kan inte returnera det gamla kapellet. Vid tillverkning av kapell efter en mall är det viktigt att det gamla kapellet har en bra passform och är lämplig för båten. Varje kapell som tillverkas efter mall prissätts separat.
Vad avses med bågar?
Med bågarna avser vi de rör som håller kapellet uppe och ger det dess form. Bågarna träs i kanaler eller läggs i kanaler som öppnas och stängs med dragkedja. Bågarna monteras på båten.
Vad avses med inriktning av infästningsbeslag?
Vid inriktning av infästningsbeslagen överför vi platserna för fästena på båten från det gamla kapellet till det nya. På så sätt behöver man inte flytta på några fästen på båten.
Var hittar jag båtens HIN/CIN/WIN-kod?
Är priset detsamma för alla kapellfärger?
Ja, priset för alla kapellväv är det samma oavsett färg. När du lägger din beställning, vänligen ange namnet på och koden för den önskade färgen.
Vad är kantband och förstärkningslappar?
Kantbanden sitter på kanterna på olika delar av kapellet. Förstärkningslapparna är förstärkningar som sytts vid hålen för infästningsbeslag.
Vad är ett hamnkapell?
Hamnkapellet används för att skydda båten när den ligger i hamn. Hamnkapellet lämpar sig inte för körning och det har inga fönster.
Beställning och leverans
Hur lång är leveranstiden för min beställning?
Vår leveranstid för lagerprodukter är vanligtvis 1–7 vardagar. För beställningsprodukter är leveranstiden längre. Beställningsprodukterna anpassas till den normala produktionen, vilket innebär att leveranstiden varierar beroende på den aktuella situationen inom produktionen. Vi bekräftar din leveranstid när vi har hanterat din beställning. Om beställningen innehåller produkter, vars angivna leveranstid är längre, dröjer leveransen av dessa produkter naturligtvis något längre. Inom Finland levereras produkterna vanligen antingen per post eller via Postnord eller Kaukokiito, beroende på storleken på paketet. Obs! Vi kan inte påverka leveranstiden om försening i leveransen har orsakats av ett fel som begåtts av en tredje part, strejk eller naturkatastrofer.
Kan en annan person hämta min beställning från Postis utlämningsställe?
En annan person kan med hjälp av fullmakt hämta ett rekommenderat brev eller paket åt dig. Du kan fylla i och skriva ut en fullmakt här:Posti fullmaktsformulär. Beställningen kan hämtas med paketavi, fullmakt och identitetsbevis.
Jag fick inte alla produkter i min beställning. Vad ska jag göra?
Om det saknas produkter i din beställning, ska du kontakta vår kundtjänst, så utreder vi saken. Skicka ett meddelande från e-postadressen för det kundkonto som användes vid beställningen och bifoga beställningsnumret från beställningsbekräftelsen och en redogörelse för det som har inträffat.
Produkten skadades i leveransen. Vad ska jag göra?
Tyvärr kan en transportskada ibland uppstå på produkten i samband med leveransen av beställningen. I sådana fall ska du kontakta vår kundtjänst för att lösa problemet. Skicka ett meddelande från e-postadressen som registrerats för kundkontot och uppge kvitto-/beställningsnumret i meddelandet. Ta även foton på skadorna, varvid det är lättare för oss att bedöma skadans omfattning och vidta nödvändiga åtgärder för att lösa situationen.
Hur mycket kostar leveransen?
Leveranskostnaderna beror på leveranssättet som du väljer. Du ser priserna för de olika leveranssätten på varukorgssidan när du väljer leveranssätt. Avhämtning på VA-Varustes fabrik är alltid gratis.
Jag vill returnera produkten. Vad ska jag göra?
Kontrollera returanvisningarna och -villkoren.
När ska beställningen betalas/när kommer fakturan för beställningen?
Alla beställningar betalas efter att produkten är färdig. I övrigt beror detta på leveranssättet. Se informationen om betalning för de olika leveranssätten.
Postförskott
Du betalar beställningen när du hämtar ut den vid Postis serviceställe närmast dig.
Förskottsfaktura
Fakturan skickas separat via e-post när beställningen är klar. Vi bokar transporten när vi har mottagit betalningen.
Upphämtning på fabriken
Vid upphämtning från vår fabrik betalas beställningen i samband med upphämtningen. Vi kan tyvärr inte ge dig någon faktura.
Hur skickar jag ett kapell till er fabrik?
Du kan skicka kapellet till oss som ett vanligt Posti-paket, ej för avhämtning från automat. Du hittar anvisningarna om sändning här.
Kan ni skicka mig delar som jag har beställt som ett brev?
Tyvärr skickar vi inte beställningar brevledes eftersom de inte kan spåras. Vi skickar beställningar enbart som paket.
Kan jag komma förbi på fabriken och köpa lite tyg, dragkedjor och annat material som säljs per meter?
Självklart! Vi rekommenderar dock att du kontaktar oss först innan du kommer. Vi har flexibla arbetstider på fabriken och om du till exempel vi köpa dragkedjor, tyg, plastfilm för fönster och rör är det bra att lägga en beställning i förväg så att vi kan förbereda den.
Kontaktuppgifter
VA-Varuste Oy
Siikaranta 14
70620 Kuopio
Tel. + 358 (0)17 265 9500
customerservice@va-varuste.fi
FO-NUMMER: 0549341–4
Faktureringsadress (PDF): 05493414@scan.netvisor.fi
Nätfakturaadress: 003705493414
Operatör: Maventa (003721291126)
Förmedlarkod vid sändning från banknät: DABAFIHH*
Kontakta oss vid faktureringsfrågor: va-varuste@va-varuste.fi